Mange menigheder og kristne fællesskaber oplever i disse år påvirkning fra den hyper-karismatiske bevægelse “New Apostolic Reformation”. Særligt Bethel Church i USA er på manges læber. Men hvad er det egentlig for en bevægelse? ELN udgiver vejledning om emnet.
Der har gennem årene strømmet karismatiske bølger ind over mere traditionelle kirker verden over – også her i Danmark. Det begyndte med pinsevækkelsen i starten af sidste århundrede. Så kom den karismatiske fornyelse, dernæst Vineyard-bevægelsen med dens stærke fokus på evangelisering og lovsangsmusik i Hillsong Church.
Det sidste skud på stammen er den hyper-karismatiske bevægelse New Apostolic Reformation (NAR). Flere amerikanske kirker formidler nu hyper-karismatisk teologi, men særligt Bethel Church har fået et stort, verdensomspændende publikum, måske især gennem deres online tilstedeværelse og deres populære musik.
Med denne nye bevægelse følger en række alvorlige teologiske og menneskelige udfordringer, som det måske kan være svært for den enkelte menighed og kristne at have overblik over. ELN har derfor udarbejdet en vejledning om “Bølgen fra Bethel Church“. Vejledning forklarer, hvad der karakteriserer teologi og praksis særligt hos Bethel Church, og sætter fokus på, hvilke faretegn, man skal være opmærksom på.
Vejledningen er ikke et opgør med karismatik i det hele taget, men en opfordring til at skelne mellem sund og usund karismatik; mellem klassisk normal-kristendom og ny ekstrem-kristendom.


Uden at have nået at læse vejledningen endnu… 🙂 vil jeg bare sige, at jeg er taknemlig og stolt over, at ELN tager dette vejledningsansvar på sig. Der er i allerhøjeste grad brug for vejledning netop på Bethel-Bølgen i disse år. Ikke mindst blandt de unge. For midt imellem mange skønne lovsange fra Bethel, så er der mange, der føres vild og tager skade på troen og får sår i sjælen.
Derfor: tak!
Tak for arbejdet.
Vigtigt at få belyst og få evt usundhed frem i lyset på en sober måde.
Derfor har jeg lige nogle nysgerrige spørgsmål:
I skriver:
“Man nedtoner teologiske forskelle og diskussioner og påstår, at det først og fremmest handler om at være i et nært forhold til Jesus.”
Er ELN uenig i, at Jesus er vigtigere end teologiske retninger?
Senere skriver I:
“Påvirkning gennem musik 15. At moderne lovsangsmusik er en bevidst strategi til at sprede teologiske tanker og forståelse, som er påvirket af NAR. Vær opmærksom på og kritisk overfor musik produceret af Bethel Music, Jesus Culture, Hillsong Music, Gateway Music og Elevation Worship.”
Mener I, at al “moderne lovsangsmusik er en bevidst strategi til at sprede teologiske tanker og forståelse”?
Hvad er jeres kilder til at skære alle disse globale lovsangshubs over én kam?
For mig at se er der ingen argumenter, der underbygger den påstand. Det er tyndt bare at nedgøre så mange tusinde musikere på den måde.
Ser ELN måske spøgelser, eller hvor ser I sammenhængen mellem så forskellige kulturelle institutioner?
Og så savner jeg noget bedre empirisk grund specielt i starten af jeres analyse med mange flere konkrete citater. Ellers er det bare snik snak uden empirisk grund for den kritiske analyse. Lad os være for gode til den faldgrube.
Endelig vil jeg gerne høre, hvad I tænker om Bibelverset, at vi skal kende ånden på frugterne? For der er mange positive frugter feks fra de “moderne lovsangere”, som ELN fordømmer her.
Tak for jeres arbejde
De bedste hilsener
Henrik Engelbrekt Refshauge
I skriver dette: “ Den nyeste karismatiske bølge (NAR) har ført en række usunde teologiske praksisser med sig, som det er denne artikels mål at gøre opmærksom på. Vi gør det ikke for at dømme tilhængere af Bethel Church eller frakende dem troen. Vi taler med hinanden som brødre og søstre. Men de ting, vi ser
fra Bethel Church, har en sådan karakter, at vores samvittighed byder os at advare imod det. Det vi ser, er ikke længere klassisk normal-kristendom, men en ny ekstrem-kristendom.”
Bethel, Hillsong og NAR har med Antikrist at gøre, og som Charlie Kirk gjorde, så fremmer og tilbeder de Jesu modstander. Den falske ‘Jesus’. De er IKKE mine ‘brødre og søstre’, så langt fra! De er dem, som Jesus advarer imod og siger, at “det var bedre, at der blev hængt en møllesten om deres hals, og de blev sænket i havets dyb.”
Der findes iøvrigt ikke ‘ekstrem kristendom’, som I siger i den negative betydning. Igen siger jeg: NAR, Bethel og Hillsong har absolut intet med Jesus Kristus at gøre! De arbejder på at kalde antikrist frem!
De er dem, om hvem Paulus siger: “Og det er intet under; satan selv giver sig jo skin af at være en lysets engel. Derfor er der ikke noget mærkeligt i , at også hans tjenere giver sig skin af at være retfærdigheds tjenere; men deres endeligt vil komme til at svare til deres gerninger.” – 2 Kor 11,14-15
“Men om så vi selv eller en engel fra Himmelen forkyndte jer evangeliet i strid med det, vi har forkyndt jer – forbandet være han! Som vi før har sagt, så siger jeg nu igen: dersom nogen forkynder jer evangeliet i strid med det, I har modtaget – forbandet være han!” – Gal 1,8-9.
Er det ikke sådan, at djævelen er Løgnens Fader, som netop kommer i lysets forklædning? I Edens have blandede han sandheds-lydende ord med djævelsk løgn, og sådan virker han gennem Bethel og NAR. De siger navnet ‘Jesus’, og straks hopper blåøjede kristne på limpinden, fordi ingen har undervist dem i, hvor dæmonisk musikverdenen og snart sagt ALT, hvad der kommer fra USA er! I mine øjne har lederne i Indre Mission og Luthersk Mission svigtet mennesker de sidste 2-3 årtier, fordi man ikke har evnet eller gidet sætte sig ind i, hvad der kommer fra ‘det Store Babylon’ på den anden siden Dammen.
Kære Henrik Engelbrekt Refshauge
Pointen i det punkt, du spørger til i vejledningen, er, at man ikke kan relativere alle teologiske uenigheder med henvisning til, at ”det bare handler om at tro på Jesus”. Det er der ingen, der er uenig i, men der er teologiske forskelle, som vi bliver nødt til at forholde os til. Vejledningen nævner en hel række af disse teologiske problemstillinger.
Vi vil gerne opfordre til kritisk vurdering af alle sange, der bruges til gudstjenester, lovsangsevents og missionshuse. Alle sange formidler teologi, uanset hvor de kommer fra. Og ja, vi vil gerne gøre opmærksom på, at være særligt årvågne, når det drejer sig om sangtekster fra de nævnte kirker. Vi nedgør og fordømmer ikke nogen ved at opfordre til at bruge sin kritiske sans og vurdere om sangtekster er bibelske. Den samme vurdering gælder også sange, der stammer fra ELN-menigheder.
Det sted i vejledningen, du efterspørger kilde til, har en fodnote (14) med henvisning til kapitel 8 i bogen Counterfeit Kingdom af Holly Pivec. Her kan man læse nedenstående. Vær særligt opmærksom på fodnoten, hvor forbindelsen mellem de nævnte kirker/lovsangsskoler og NAR/ Bethel Church bliver dokumenteret.
”One main way that NAR has gained entrance into churches is through its music. Turn on any Christian radio station or open a popular playlist, and you will almost surely hear songs by Bethel Music, Jesus Culture, Hillsong Music, Forerunner Music, or Gateway Worship. These wildly popular music labels all hail from large and influential churches that are either overtly NAR or exhibit significant NAR influence.1 In addition, other music labels created by non-NAR churches, such as Elevation Worship, also show signs of NAR influence. These groups’ music is among the most used in worship services throughout the world, but especially in America and Australia.” (Counterfeit Kingdom, Holly Pivec & R. Douglas Geivett, s. 139)
Fodnote 1: Churches that we identity as overtly NAR accept and teach basic NAR beliefs. These include Bethel Church, Jesus Culture, Gateway Church, and the Forerunner Church at the International House of Prayer in Kansas City, Missouri. Hillsong, if not overtly NAR, has a strong affinity for NAR beliefs. NAR influence on Hillsong is documented in the book by David Cartledge, The Apostolic Revolution: The Restoration of Apostles and Prophets in the Assemblies of God in Australia (Chester Hill, NSW: Paraclete Institute, 2000). Hillsong’s own leaders, and Brian Houston’s ministry associates outside Hillsong, referred to Houston as an apostle. (Houston founded and led Hillsong Church for nearly 40 years until his resignation in 2022, following church investigations into two instances of inappropriate behavior.) For example, the Australian-based evangelist Phil Pringle (while speaking at Hillsong in Australia in 2019) called Brian Houston and his wife, Bobbie, “major apostles in today’s Christian world.” (See a video clip of this statement preserved by “Churchwatcher,” “Phil Pringle Calls Hillsong Leaders Brian and Bobbie Houston ‘Major Apostles, video, 1:21, uploaded by ChurchWatchCentral.com, July 15, 2019, accessed October 12, 2021, https://churchwatchcentral.com/…/phil-pringle-calls….) Also, Brian Houston and Bill Johnson have spoken at conterences hosted by each other’s churches. Elevation Church is part of the Southern Baptist Convention, which does not hold to NAR theology. However, Elevation’s music label, Elevation Worship, has collaborated with Bethel Music artists. Also, Elevation’s founder and lead pastor Steven Furtick spoke together with the “apostle” Bill Johnson and “prophet” Kris Vallotton at Bethel Music’s 2019 “Heaven Come” conference in Los Angeles. And NAR buzzwords and concepts are included in the lyrics of many Elevation songs.
Kopi af mail til IM-ledelse
Kære IM-ledere samt ELN-folk m.m.
Jeg er cellist og skulle have spillet med til den lovsangsaften i IM-huset i Skjern, hvor Jonas Rahbek skulle tale (kender ham ikke, men har hørt en video-tale af ham). Jeg er dybt rystet over den behandling, han har fået. Jeg forstår ham godt, når han siger, han føler, at han er blevet offentligt henrettet af Indre Mission. Jeg tror, I kommer til at stå til regnskab for, “Hvad I har gjort imod én af disse mine mindste.” Et ungt menneske, som gerne vil fortælle om Jesus og bede for mennesker – ham vil I gerne udelukke fra alle Danmarks missionshuse!
Jesus advarede disciplene om, at de ikke skulle forhindre en mand i at uddrive onde ånder, for “den, der ikke er imod Jesus, er for Jesus”.
Jeres begrundelse er, at Jonas ikke er LUTHERSK nok. Det ryster mig faktisk at læse, hvor meget det hele drejer sig om Luther, Luther og Luther.
For det første: Når nu Paulus siger, at vi ikke skal kalde os tilhængere af Paulus eller af Apollos eller Kefas (1. Kor. kap 1 og kap 3), så skal man heller ikke kalde sig tilhænger af Luther, så selve navnet “Evangelisk-Luthersk Netværk” er direkte ubibelsk at bruge. Det tjener kun til at splitte og sætte skel imellem kristne mennesker.
For det andet: Denne Luther, som I ikke kan undvære, har skrevet nogle af de mest frygtelige ting, jeg nogensinde har læst. Om det tyske bondeoprør læste jeg allerede for 50 år siden, at man kan blive frelst ved at slå ihjel. Luther skrev: “De tér sig som hunde, slå dem ned som hunde. Stød, hug, dræb nu, hvem der kan! Dør du derved, er det til lykke for dig! En saligere død kan du aldrig få, for du dør i lydighed mod Guds ord og befaling.” Og ca. 100.000 bønder blev dræbt på nogle uger.
Tyve år senere bliver hans raseri endnu værre, og han taler som en dæmonbesat i én af sine sidste bøger, “Jøderne og deres løgne”. (Mon ikke alle teologer har læst bogen?) Luther raser imod de satans jøder, at man burde smadre deres huse og synagoger og brænde alt, hvad der var tilbage, forhindre dem i at gå på vejene, konfiskere alle deres værdier og indføre dødsstraf til rabbinere for at undervise – osv. Kort sagt: bort med dem. Men hvis man ikke vil være med til at forfølge dem, “så gå dog hen og forkæl nogle jøder og lad dem LETTE sig i MUNDEN på dig og dyrk noget analsex med dem også.”
Sådan taler kun djævelen, Guds modstander. Og Hitler var vild med den bog. Natten før Luthers fødselsdag 395 år senere oplevede jøderne “Krystalnatten”.
Og hør lige Luthers FORVRÆNGEDE “evangelium”: “At gøre godt er mere farligt end at synde …… det er vigtigere at advare mod gode gerninger end mod synd.” (Wittenberg VI, 160).
“Vær en synder og lad dine synder være grove, men lad din tro på Kristus være stærkere ….. vi vil synde, mens vi er her ….. ingen synd kan skille os fra Ham, selv hvis vi ville slå ihjel eller bedrive hor tusinder af gange hver dag.” (Samtl.skrift. brev 99, aug 1521)
Det er da VRANGLÆRE.
I kasserer Jonas Rahbek og advarer mod NAR, men har I ikke glemt at tjekke jeres eget bagland, alt det Lutherske?
Det kaldes også at se splinten i sin broders øje og glemme bjælken i sit eget.
Lad os nu vågne op. Luthers ord er IKKE den rene lære. Hvad han kunne finde på at skrive, er fuldstændig GROTESK, sammenlignet med de små fejl, ELN mener at finde hos NAR-folkene.
Bent Fomsgaard